zelf reflecterend ©
  
WIE IS RANDELL 
GEEST-RIJK 
transformatie 
kabbala levensboom 
draak/slang symboliek 
vergelijkingen draak boom 
brein en onderbewustzijn 
pijnappelklier 
hersenfrequenties 
scheppingsvisioen 
tijd/ruimte continuüm 
uittredingen 
droom en tijdreis 
KUNST 
GRAANCIRKELS 
POËZIE 
ETHIEK
contact
  
 | 
 | 
GEEST-RIJK
  
Kabbala levensboom
  
    De onderstaande treurwilg is een kabbala-levensboom. Kabbala 
kun je opvatten als een ge-ordende weergave van de belangrijkste oerkrachten van ons 
universum.
    Toen de ik deze boom tekende was ik amper 15 jaar oud en had nog nooit
van kabbala gehoord. Mogelijk vind je dat vreemd maar toch gebeurt het bij echt bezielde 
creatieve processen heel regelmatig dat het dagelijks bewustzijn of het normale verstand er 
niet aan te pas komt. Pas als het werk af is, kan men dan veel later tot de ontdekking komen 
wat men eigenlijk werkelijk gemaakt heeft. In dit geval duurde het minstens 10 jaar voordat 
de betekenis tot mij doordrong. 
    Deze persoonlijke treurwilg vertelt heel veel over mijn leven, over 
mijn ziel en mijn karakter. Het vertelt over mijn structuur dus, of nog beter gezegd; 
"mijn persoonlijke kosmos" zoals het zich verweven heeft met het "objectieve bestaan".
  
    Deze tekening toont hoe de slang en de boom met elkaar verweven 
zijn en hoe de creatieve energiestroom die de slang in wezen is zich kronkelt
rondom de stam. Deze kronkeling of slingerende draaiing rondom het
midden is uiteraard dezelfde beweging zoals die is getoond in het
transformatieteken.
    Kabbala bevat de geheimen van het leven en wordt daarom
 vooral voor levensinzicht en onderzoek gebruikt. Tevens biedt het de mogelijkheid om
te toveren. De volgende afbeeldingen laten aan aantal kabbala-bomen zien. Eerst de meest gebruikelijke vorm.
Daarna enkele met specifieke veel voorkomende indelingen.
  
  
   
  
  
   
  
  
   
    De tien sferen staan bekend als de tien sephiroth en drukken de objectieve 
oerkrachten of principes uit. Men kan er allerhande associaties aan vastknopen zodat de goden of de 
aartsengelen er onder andere hun toebehorende gebied in vinden. De namen van de sephiroth zijn in 
respectieve volgorde: 
1.  Kether 
2.  Chochmah 
3.  Binah 
4.  Chèsed 
5.  Geburah 
6.  Tiphèreth 
7.  Nezach 
8.  Hôd 
9.  Jesôd 
10. Malkuth 
    Er bestaat ook nog een elfde sfeer genaamd; "Daath". Deze is echter een zeer 
mystieke en verborgen sephira en wordt daarom vaak buiten beschouwing gelaten.
 
    Als we nu mijn eigen boom eens nader vergelijken met de traditionele weergave dan krijgen we het 
volgende te zien. 
     
  
 
    Indien we beginnen kijken vanaf de onderste sfeer Malkuth dan zien we dat 
hier de slang oprijst uit haar schuilplaats binnenin het koninkrijk van moeder aarde.
  
 Het kan duiden op mijn geboorte, op mijn incarnatie hier op aarde. Het kleine koppie zou dan zo 
ongeveer kunnen staan voor de jeugdige persoonlijkheid die ik was op het moment dat ik deze tekening 
maakte. Misschien blijkt hieruit ook dat de aandacht voor mijn 
persoonlijkheid of lager ego gering blijft?
  
  
De volgende sfeer is Jesôd. De sfeer van de maan die gaat over projectie en bespiegeling. Iets daarvan komt
 tot uitdrukking door het frontale aankijken van de nar-achtige figuur. Alsof deze dwaas als vertegenwoordiger
 van de hele boom deze bespiegeld... 
  
  
Dan vindt er bevruchting plaats. De slang van vernieuwing en creativiteit
 doordringt de gevestigde boom strevend naar omhoog. De uitdrukking omvat tevens het sexuele aspekt van het leven,
 alsook de symbolische betekenis ervan.
  
  
Rechts van deze ontwikkeling zien we Nezach die staat voor de kracht van Venus. Onder haar domein valt o.a.
 de kunst. Opmerkelijk is hier dat Venus een snor draagt.
  
  
Uit haar hoofd zien we hoog boven haar Chochmah die met de waterige Neptunus wordt geassocieerd. Overgave en
 verslaving zijn o.a. kenmerken van deze invloed. Het idee van de overgave komt goed tot uitdrukking door de
 algehele slapte van deze figuur. Zij hangt krachteloos overgeleverd aan de lokale omstandigheden wat spijtig
 te bungelen. We zien de gehangene.
  
  
Chesed, wiens natuurlijke plaats onder Chochmah gelegen is zien we hier misschien ietsje hoger dan Chochmah maar 
dat komt omdat Chochmah zich gelaten heeft overgeleverd aan de zwaartekracht. Chochmah hangt zo aan één 
van Chesed's sterke takken die hij ter ondersteuning aanbiedt. Chesed is de sfeer van de grote Jupiter. Ruimte 
is een belangrijk idee dat bij Jupiter hoort, denk maar aan de adelaar die zijn symbool is.
  
  
In het midden van de boom vinden we Tiphèreth. Tiphèreth wordt geassocieerd met de zon, het stralende middelpunt
 van het zonnestelsel dat de boom tevens uitdrukt. Waar de slang geboren werd uit de boom, vervolgens de boom
 bevruchtte, is het op deze plaats dat de boom op zijn beurt de slang doordringt. Het is deze overgave of
 zelfopoffering die Tiphèreth maakt tot een zonnekoning, een waarlijke dienaar van het totaal. 
  
  
Als we erop letten welke figuur in eerste instantie Tiphèreth doordringt dan blijkt dit Hôd te zijn. De
 mythologische halfgod Mercurius of Thot, de bemiddelaar tussen mensen en Goden. In deze tekening is te zien
dat zijn baard is gevlochten zoals bij de oud Egyptische farao's, de koningen die eveneens hun functie vervulden
 als dienaars van zowel het volk als de Goden. De gevlochten baard is een waardigheidssymbool als huwelijksgeschenk
 van de Vader.
  
  
Uit het voorhoofd van deze Thot verrijst Mars, de god van de oorlog. Zijn sfeer is die van Geburah. Zijn boze blik
 is hier als de blik van een doodshoofd hetgeen eventueel wijst op afwezigheid van strijdlust of moed. Hoewel
 Geburah als kracht van vernietiging geldt, gaat het te ver dit als louter negatief te interpreteren. De kracht
 is echter agressief en gevaarlijk. In deze tekening blijkt zijn hoogmoed uit het innemen van de hoogste positie
 boven die van Binah. Daarbij onderdrukt hij met zijn vuist van macht Binah. (de knobbel juist boven de ogen van 
Binah) 
  
  
Binah is de sfeer van Saturnus-Chronos en als "vadertje tijd" eveneens verbonden aan de dood. Het loodzware
 gegeven drukt zich hier op onmiskenbare wijze uit in hoe dit grote hoofd als een zwaar gewicht overhelt.
 Het is de kop van de slang of het licht van bewustzijn. Hier zichtbaar bevreesd en aldus
 voorzichtig. Eliphas Levi omschrijft dit teken van hoogste inwijding als het astrale licht, in oude symbolen
 afgebeeld door de slang die op haar staart bijt. Het stelt afwisselend het kwaad en de voorzichtigheid voor,
 de tijd en de eeuwigheid, de verzoeker en de verlosser. Dit licht, dat het levensvoertuig is, kan zowel het goed
 als het kwaad helpen en kan evengoed aangezien worden voor het vurig lichaam van Satan als voor het lichaam van
 de heilige Geest.
   
  
Kether stelt het grote onbekende voor, maar is niet hetzelfde als het onkenbare. Het kan misschien zuiver bestaan
 genoemd worden, echter zonder vorm of tijd. Het is zoiets als ongemanifesteerd bestaan. Het is het hoofd dat niet
 is. Logisch dat je hier dus geen hoofd ziet. Het hoofd kan niet getekend zijn.
   
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 | 
 |